Dexter Energy Services

Voorspellen met eShift

Energieprijzen veranderen van dag tot dag door verschillen in vraag en aanbod op de energiemarkten. Bedrijven kunnen veel kosten besparen door hier slim op in te spelen.

Wie, wat, waar?

Bedrijfsnaam: Dexter Energy Services
Opgericht: november 2016
Adres: Oude Bennekomseweg 1A, 6717 LM Ede
Contactpersoon: Hubert Penn
Website: https://www.dexterenergy.nl/
Lid van Generaton-E sinds: 2018

Het vraagstuk

Dexter Energy Services (Dexter) wil grootzakelijke klanten helpen hun energieverbruik te verduurzamen en energiekosten te besparen. Voor deze bedrijven is dit vaak geen primair, maar een secundair aandachtspunt en hier valt dus nog veel te halen volgens Hubert Penn. Bij Dexter geloven ze in een duurzame toekomst. Maar om klanten te overtuigen toekomstbestendige keuzes te maken, is meer nodig. “Het is daarom essentieel om producten en diensten te bedenken die onze klanten financieel rendement opleveren en tegelijkertijd ook goed zijn voor het milieu.”

De oplossing

De elektriciteitsprijs fluctueert voortdurend door verschillen in vraag en aanbod in verschillende energiemarkten. Bedrijven kunnen veel kosten besparen door hier slim op in te spelen. Daar helpt Dexter bij: “We integreren productie- en energiesystemen. Hierbij kijken we naar wat er in welk tijdsbestek nodig is. Zo optimaliseren we de inzet van flexibele opwek en verbruik, wat tot financieel voordeel leidt ”, vertelt Hubert. Het koppelen van de vraag naar en het aanbod van stroom doet Dexter met behulp van hun software eShift. Deze werkt met behulp van zelflerende algoritmes. Dit houdt in het ontwikkelen van algoritmes die computers in staat stellen zelf te leren uit veel verschillende data. In het geval van eShift het leren voorspellen van energieprijzen, van de aanwezige flexibiliteit en van toekomstig energieverbruik en opwek. Door in de productie rekening te houden met de perioden met lagere energieprijzen bespaart een bedrijf kosten. Ook is het zo mogelijk om meer groene stroom af te nemen en het energieverbruik van een bedrijf met de software te verduurzamen.

“Met een vierkoppig team hebben wij een oplossing bedacht voor een probleem waar grote industriële bedrijven mee worstelen”, vertelt Hubert trots. “Maar ons product staat nog in de kinderschoenen en er zijn nog veel andere toepassingsmogelijkheden. Een daarvan is eigenaren van windparken helpen met opwek voorspellingen en het optimaliseren van inzet van de wiekenstand.”

De uitdaging

Om de kansen te benutten, heeft Dexter meer menskracht nodig. Maar het is niet makkelijk om goede medewerkers te vinden. “In het werven van personeel concurreren we met grote commerciële bedrijven. Wij zijn zelf een klein bedrijf, maar wel met het hogere doel de wereld een stukje beter te maken. Dit wordt voor jongeren gelukkig steeds belangrijker.”

Een tweede uitdaging volgens Hubert is om bij een industrieel bedrijf een beweging tot vernieuwing in gang te zetten in hun secundaire proces, energie. “Het zijn vaak organisaties die met name bezig zijn om hun primaire proces te optimaliseren. Hoewel er al meer focus ligt bij deze bedrijven om energie(kosten) te besparen en CO2 reductie te bewerkstelligen, is bij veel bedrijven nog niet een iemand verantwoordelijkheid hiervoor waardoor plannen soms op de plank blijven liggen.”

Bij de uitdagingen kan Dexter Energy Services de hulp van Generation-E goed gebruiken. Het is belangrijk om ondersteuning te krijgen bij het opschalen van een start-up en het vergaren van bekendheid onder grote bedrijven. Hubert: “Wij hopen dat Generation-E ons helpt te groeien van een start-up naar scale-up. Met name het alomvattende netwerk van accelerators, bedrijven en overheden laat zien dat Generation-E kan ons hierbij helpen.”