E-stone Batteries

batterijen op ijzerbasis

Al in 1901 ontwikkelde Thomas Edison een op batterij op ijzer basis. De eerste auto's reden zelfs op deze batterijen maar toen werd de verbrandingsmotor uitgevonden. 100 jaar en heel wat CO2-uitstoot later is E-stone Batteries opnieuw bezig met toepassingen van dit idee.

Wie, wat, waar?

Bedrijfsnaam: E-stone Batteries
Opgericht: 2015
Adres: Greenhouse | Westervoortsedijk 73 | 6827 AV Arnhem
Contactpersoon: Thomas van Dijk
Lid van Generation-E sinds: 2017

Het vraagstuk

Tegenwoordig is er steeds meer aandacht voor het opwekken van duurzame energie. Deze energie is echter alleen beschikbaar wanneer de zon schijnt of de wind waait. Maar op een windstille avond willen we natuurlijk niet in het donker zitten. "Ook op die momenten zouden we gebruik moeten kunnen maken van groene elektriciteit", vertelt Thomas van Dijk (31), CEO van E-stone Batteries. "Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een batterij om de overtollige energie van overdag in op te slaan zodat deze energie op een later tijdstip alsnog te gebruiken is."

De oplossing

Batterijen bestaan al in veel vormen en maten. Maar voor een constante toevoer van groene stroom is een betrouwbare accu nodig die goedkoop en op grote schaal geproduceerd kan worden. Daar heb je dan ook grondstoffen voor nodig die zowel goedkoop als ruim voorradig zijn. Hieruit vloeide het idee van de E-stone batterij voort. Thomas: "De E-stone batterij is een batterij op basis van ijzer, zwavel en nikkel. IJzer is het meest gebruikte en beschikbare materiaal ter wereld, zwavel is bijna gratis en nikkel is er ook genoeg. Het idee is op zich ook niet nieuw: al in 1901 ontwikkelde Thomas Edison een op batterij op ijzer basis. De eerste auto's reden zelfs op deze batterijen maar toen werd de verbrandingsmotor uitgevonden. 100 jaar en heel wat CO2-uitstoot later zijn wij opnieuw bezig met toepassingen van dit idee."

De ontwikkeling

Samen met projectleider Jon Davies en productontwikkelaar Leon Sturkenboom werkt Thomas aan de doorontwikkeling van de E-stone batterij. "Tegenwoordig ligt de focus op de ontwikkeling van een zo licht mogelijke batterij. Bijvoorbeeld voor mobiele telefoons en elektrische auto's. De E-stone batterij is daarmee vergeleken nu nog wat lomp en twee keer zo zwaar", lacht Thomas. "Maar over een aantal jaar zijn ze we net zo licht en voor nu, wanneer de batterij toch altijd op dezelfde plek blijft staan bijvoorbeeld voor de opslag van energie uit wind en zon, zijn degelijkheid en aanschafprijs opeens veel belangrijker."

Met de E-stone batterij is E-stone op zoek naar dé groene energieopslagmethode van de toekomst. "Sinds een paar jaar werken wij met een nieuwe productiemethode waarmee we niet alleen ons eigen product erg goedkoop kunnen produceren maar ook conventionele batterijen die niet op basis van ijzer werken. Uiteindelijk werken wij hiermee toe naar een zo goedkoop mogelijk product dat bijdraagt aan een duurzame toekomst", aldus Thomas. "Ons ultieme doel is helpen om een ijzer-lucht batterij te realiseren. Deze zijn veel kleiner en lichter dan de huidige li-ion batterijen en vele malen goedkoper. Dit vergt echter nog wel een aantal flinke ontwikkelingsstappen maar het is zeker mogelijk en we zijn met onze ijzer elektroden al aardig op weg."

De uitdaging

In de toekomst wil Thomas graag samenwerken met andere start-ups die toepassingen ontwikkelen waarin de E-stone batterij gebruikt kan worden. "Door samen te werken kunnen wij ons product in de praktijk testen en direct een bijdrage leveren aan een ander duurzaam initiatief", legt Thomas uit. "Generation-E helpt ons hierbij in contact te komen met zulke partijen en om onze ambitie waar te maken. Daarbij komen we via Generation-E in contact met partijen die ons verder kunnen helpen op het gebied van financiën en upscaling. We maken graag kennis met iedereen die geïnteresseerd is in het realiseren van de goedkoopste duurzame methode voor energieopslag om met ons mee te denken."