Wattsun

Compacte, draagbare energie

Jaarlijks verbruiken Nederlandse evenementen feesten, festivals en markten 15 miljoen liter diesel voor hun energievoorziening. Om deze sector te verduurzamen moeten de dieselgeneratoren plaatsmaken voor een groener alternatief.

Wie, wat, waar?

Bedrijfsnaam: Wattsun
Actief sinds: 2016
Adres: Greenhouse | Westervoortsedijk 73 | 6827 AV Arnhem
Contactpersoon: Koen Olieslagers/Bart Hendriks
Lid van Generation-E sinds: 2016

Het vraagstuk

“Met medestudenten startte ik op de opleiding Industrieel productontwerp een project om hier een oplossing voor te bedenken”, vertelt founder Koen Olieslagers (28 jaar) “Ik zag niet alleen potentie in de evenementensector maar ook in vele andere markten. Daarom besloot ik om mijn eigen bedrijf op te zetten. Dat werd Wattsun.” Waar initieel de aandacht vooral uitging naar productontwikkeling, bleek ook al snel commerciële slagkracht nodig. Bart Hendriks (24 jaar, commerciële economie) haakte daarop aan. “Ik kende Koen al uit onze studietijd. Ik was op dat moment nog recruiter, maar al pratend met Koen werd ik gegrepen door zijn plannen. Daar werkte ik graag aan mee.”

De oplossing

Het opslaan van energie kan nog al eens een uitdaging zijn. “Door onderzoek en het ontwikkelen van verschillende concepten kwam ik tot de conclusie dat energie opslaan in batterijen de beste oplossing is”, aldus Koen. Met behulp van twee verschillende modules, een ‘Dock’ en een ‘Pack’, is de Wattsun een draagbare plug & play stroomvoorziening die door te stapelen in capaciteit is uit te breiden. De ‘Dock’ (basismodule) is voorzien van een 230 volt stopcontact en is op te laden met (groene) netstroom of met zonnepanelen. Wanneer de ‘Dock’ op raakt, zet je er heel eenvoudig een ‘Pack’ bovenop en worden deze automatisch gekoppeld. Het intelligente besturingssysteem regelt de rest. De bovenste ‘Pack’ van de stapel levert als eerste de energie, is deze leeg? Dan begint de ‘Pack' eronder energie te leveren. Door het wisselen van de ‘Packs’ blijf je continu van energie voorzien.

De uitdaging

Voor Koen en Bart is de drive om dit product te maken tweeledig. “Het geeft een kick om het verschil te maken in de huidige energietransitie waarmee wij allemaal te maken hebben”, vertelt Koen. Hier voegt Bart aan toe: “Daarnaast is het ondernemen en het ontwikkelen van je eigen product ontzettend leerzaam en uitdagend.” De kunst van productontwikkeling is dat je zo snel mogelijk een product maakt wat je op de markt kan brengen. Koen en Bart hebben nog vele ideeën die ze in de toekomst willen uitwerken en eventueel willen toevoegen aan het product. Dat zijn direct mooie upgrades voor volgende versies. De uitdaging zit volgens Koen niet in de productontwikkeling alleen. “Er komt veel kijken bij het runnen van een onderneming. En daar ondersteunt Generation-E ons bij. Je kunt aansluiten bij bijeenkomsten en evenementen maar ook gebruik maken van specialistische kennis op het gebied van ondernemen en duurzame energie. Zo bouw je een waardevol netwerk op. Zo kregen we van een juridisch specialist inzicht in het belang van goede aankoopvoorwaarden. Het is fijn dat je af en toe kunt sparren als dat nodig is. Met 15 minuten bellen ben je 10 stappen verder.”

Bart en Koen hopen hun product in 2018 te lanceren. Ze zijn nu druk bezig met de CE-certificering van de Wattsun. “Het geloof in het product is er, merken we. Niet alleen bij evenementorganisaties maar ook in de bouw, verhuursector en bij particulieren, zoals booteigenaren. Het is nu een kwestie van doorzetten.”